WELCOME

"Jika dad terasa sesak, MASALAH yang dihadapi sangat rumit, dan tipu muslihat sangat banyak, maka bersegeralah datang ke tempat sembahyang, dan BERSEMBAHYANGlah

Thursday, June 19, 2008

HARGA MINYAK NAIK LAGI

Isu kenaikan harga minyak petrol yang mencapai sehingga US134 memang memberi kesan kepada dunia. Malaysia sebagai sebuah negara membangun amat terasa kesannya terutama harga barang-barang makanan. Kalaulah sebuah keluarga itu mempunyai lima orang ahli termasuk 3 anak yang masih bersekolah, dan berpendapatan RM4,000 sebulan, jawapnya gaji atau pendapatan sebanyak tu habis begitu saja. Ahad lepas, saya ke pasar Kajang bersama isteri. Didepan pasar itu, saya berikan pada isteri saya duit RM50.oo dan berkata belilah apa yang sepatutnya. Sementara itu, saya ke sebuah warung teh tarek. Sambil menikmati tosai dan teh tarek, saya terpandang senarai harga makanan diwarung yang terletak di food court itu. Semua harga makanan naik.. 20 atau 30 sen. Saya bertanya kepada mamak warung itu.. mamak menjawap.. apa boleh buat.. semua harga barang naik.. petrol punya fasallah... kerajaan mau control macam mana.. Sekarang teh tarik RM1.00, nasi lemak bungkus RM1.20, tosai RM1.20, Roti canai RM1.00 Itulah fasalah.. gaji sudah naik... semua barang naik. Apa boleh buat encik... Saya termenung penerangan mamak warung itu. Setiap hari di akhbar dan tv atau radio, semuanya memberitahu harga barang baik. Jadi sebagai rakyat biasa kenalah hadapi. Gaji setakat makan eja.. Jadi sama-samalah kita hadapi cabaran ini. B

No comments: