WELCOME

"Jika dad terasa sesak, MASALAH yang dihadapi sangat rumit, dan tipu muslihat sangat banyak, maka bersegeralah datang ke tempat sembahyang, dan BERSEMBAHYANGlah

Wednesday, June 4, 2008

KLINIK PERGIGIAN KERAJAAN

Semalam saya berkesempatan ke Klinik Pergigian HUKM, K. Lumpur. Ramai orang datang untuk mendapatkan perkhidmatan pergigian. Saya mendapat nombor 58 dan ini bermakna ada beberapa orang lain dibelakang saya. Jam telah menunjukkan pukul 12.50 tengahari. Hampir 2 jam saya telah menghabiskan masa menunggu nombor giliran saya itu. Hati saya telah mulai gusar. Saya ke kauter pendaftaran dan bertanya mengapa terjadi begitu lambat sekali perkhidmatan yang diberi kepada pesakit. Kerani pendaftaran memberi jawapan kerana musim cuti sekolah maka ramai orang datang khususnya kanak-kanak sekolah. Saya terima jawapan tersebut tetapi takkanlah telah 2 jam menunggu dan telah pun masuk masa rehat tengahari. Tepat jam 1.05 minit nombor giliran saya dipanggil dan saya melangkah masuk kebilik rawatan. Seorang doktor muda dan jururawat mempersilakan saya masuk dengan ucapan salam dan senyuman manis. Hilang perasaan marah dan berbagai2 persoalan yang timbul difikiran saya sebelum ini. Doktor gigi itu memulakan pertanyaan, apa masalah Pak Cik hari ini?, Orang diluar tu ramai ya Pak Cik, Mohon maaflah Pak Cik, sekarang ini musim cuti sekolah, kanak-kanak ramai datang... Sambil membaca rekod pergigian saya.. doktor muda itu terus mengajukan pertanyaan, .. dulu setahun lebih, Pakcik datang ya... oh, kenapa dah lama tak datang.. sebaik-baiknya 6 bulan sekalilah... Saya menjawap.. sibuk, dan rumah jauh pulak tu... nak parking kereta masalah lagi... Oh gitu,.. balas doktor muda tadi. Jadi hari ini.. bagaimana?. Saya jawap, doktor tolong lihat dan kalau boleh.. tolong cuci dan bersihkanlah. Doktor tu bertanya lagi... tak ada gigi yang sakitlah tu.. Saya kata.. gigi saya ok lah. Baiklah.. kalau gitu, saya akan cek semua gigi pakcik dan cuci.. kalau Pakcik rasa sakit, tolong beritahu ya. Doktor gigi tu.. terus membuat kerjanya memcuci gigi saya batang demi batang. Kira-kira 20 minit, selesai dan beliau menyatakan, semua gigi saya ok, cantik dan tolong jaga sebaik mungkin. 6 bulan lagi datang keklinik semula. Saya jawap.. insyaallah dan beliau berpesan.. gigi amat penting kerana tanpanya kita tidak akan selesa makan dan seterusnya tidak akan datang menikmati kelazatan hidup dibumi Allah ini. Saya ucapakan salam dan terima kasih kepada doktor gigi muda ini. Kemudian saya keluar dari bilik rawatan itu. Seterusnya jururawat itu terus memanggil nombor giliran pesakit lain. Ketika keluar itu hati saya tertanya.. hai dah jam satu lebih ni.. tak lapar ke doktor ni... wallah waklam bissawap.

2 comments:

Anonymous said...

congrats anyway 4 da blog...hehe

waa...doktor kengkdg kn tahan lapar...sian kan?demi patient

pt(patient)..sometimes just need to wait...hehe

Anonymous said...

congrats anyway 4 da blog...hehe

waa...doktor kengkdg kn tahan lapar...sian kan?demi patient

pt(patient)..sometimes just need to wait...hehe